OPEN HUIS
27 en 28 januari
2025
Helen Parkhurst, de grondlegger van het daltononderwijs, wilde dat kinderen “fearless human beings” werden.
Dat is wat ons aanspreekt: leerlingen laten ontwikkelen tot jongvolwassenen zonder vrees, die nieuwsgierig zijn naar zichzelf, de ander en de wereld om hen heen. Dat past bij onze holistische benadering van onze leerlingen; ze zijn zoveel meer dan het cijfer voor wiskunde of geschiedenis.
Op het Jan van Egmond Lyceum dagen we onze leerlingen uit om een onderzoekende houding aan te nemen. Door vragen te stellen in plaats van antwoorden te geven, door aan projecten te (samen)werken of door leerlingen zelf met suggesties te laten komen over wat ze willen onderzoeken.
In de domein-projecten komt daltononderwijs en onze visie op onderwijs mooi samen.
Het daltononderwijs is gestoeld op 5 pijlers: samenwerking, zelfstandigheid, verantwoordelijkheid, effectiviteit en reflectie.
Samenwerking: Hoewel zelfstandigheid een belangrijk aspect is, stimuleert Dalton ook samenwerking. Leerlingen leren samenwerken, overleggen en elkaar helpen, wat belangrijke sociale vaardigheden zijn.
Zelfstandigheid: Leerlingen worden aangemoedigd om zelf keuzes te maken in hun leerproces. Ze leren zelfstandig werken en plannen, waardoor ze meer controle hebben over hoe ze leren.
Eigen verantwoordelijkheid: Daltononderwijs moedigt leerlingen aan om verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen leerproces en gedrag. Dit kan helpen bij het ontwikkelen van een sterk gevoel van verantwoordelijkheid.
De meerwaarde van effectiviteit in daltononderwijs is dat het leerlingen in staat stelt om hun leerresultaten te optimaliseren; ze leren efficiënt te werken en hun tijd goed te beheren. Ze worden aangemoedigd om kritisch na te denken over hun leerstrategieën en om aanpassingen te maken wanneer dat nodig is. Dit stelt hen in staat om hun leerproces te optimaliseren en hun leerresultaten te verbeteren.
Reflectie. Deze pijler van het daltononderwijs richt zich op het regelmatig reflecteren op hun eigen prestaties en doelen waardoor ze zich bewust worden van hun sterke punten en gebieden waar ze nog aan moeten werken. Door samenwerking met anderen ontvangt een leerling ook feedback van klasgenoten.