Wij denken dat onderwijs anders kan. Misschien zelfs anders móet. Daarom staat in ons onderwijs de JEL Academie centraal. Hier werken we aan de persoonsvorming door betekenisvol onderwijs en aandacht voor de actualiteit. Onderwijs wordt betekenisvol als je weet waarom je iets leert en dit leert combineren en toepassen.
Niet iedereen leert op dezelfde manier. Niet iedereen leert in hetzelfde tempo. Niet iedereen leert vanuit dezelfde context. Door ons onderwijs op deze manier in te richten, stemmen we het af op de individuele behoeftes van onze leerlingen.
Dat doen wij vanuit projecten in de drie domeinen (mens & maatschappij, vreemde talen en science). Elk domein wordt verrijkt door de vakken kunst & cultuur, wetenschap, filosofie & ethiek. Ook Nederlands en rekenen zijn betrokken bij de projecten.
Domeinen
We onderscheiden de volgende domeinen:
Mens & maatschappij
Aardrijkskunde
(bedrijfs) economie
Geschiedenis
Maatschappijleer
Vreemde talen
Spaans
Duits
Engels
Frans
Klassieke talen: Grieks en Latijn
Science
Biologie
Informatica
Lichamelijke Opvoeding
Natuurkunde
Scheikunde
Wiskunde
In de onderbouw is er in periode 2, 3 en 4 een project. Telkens uit een ander domein. Bij de projecten worden deze vakken altijd betrokken:
Nederlands mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid
Wiskunde toegepast en ondersteunend aan de verschillende domeinvakken
Filosofie & Ethiek nagaan wat uiteindelijke normen zijn voor het menselijk handelen
Kunst & Cultuur verschillende perspectieven en artistiek uitdrukken
(kunst, ckv, muziek, drama)
Wetenschap onderzoekend leren