School voor gymnasium, atheneum, havo

DAS (Dalton, Art & Science)

In de DAS (Dalton, Art & Science) lessen leer je jezelf en anderen kennen: hoe en met wie werk je goed samen en hoe komt dat? 

Je leert waar je goed in bent en wat je leuk vindt. En ook niet onbelangrijk: wat je niet leuk vindt en waar je minder goed in bent. En wij zijn ervan overtuigd dat dat allemaal helpt om je steeds een stukje verder te kunnen ontwikkelen.

DAS loopt op het Jan van Egmond Lyceum als een rode draad door de schoolcarrière. Je ontwikkelt vaardigheden en competenties waar je jouw leven lang lol van hebt: plannen en organiseren, samenwerken, problemen analyseren, presentatievaardigheden.

Bij DAS verbinden we de verschillende schoolvakken met elkaar door in projecten te werken. Zo ontdek je waarom je iets leert. Betekenisvol onderwijs noemen we dat. We leren je ook onderzoeksvaardigheden aan zoals die ook op hogescholen en universiteiten worden toegepast. Je leert het belang van samenwerken en hoe je dat doet. 

Vanaf de brugklas doe je drie projecten per jaar: mens & maatschappij, vreemde talen en science. Bij al die projecten betrekken we kunst & cultuur, wetenschap, filosofie & ethiek. In zo’n project leer je hoe de je hetzelfde onderwerp vanuit verschillende vakken (invalshoeken) kunt bekijken, je leert onderzoek doen en oefent in het schrijven van papers en presenteren.

  

Het Brunel Solar Team
Het Brunel Solar Team van TU Delft kwam met hun auto op zonne-energie naar het Jan van Egmond Lyceum. Tijdens de presentatie van Stefan Loen, oud leerling van het JEL, werd duidelijk dat voor elk probleem een oplossing is. En dat sluit naadloos aan bij de vaardigheden die het vak DAS, Design Art in Science, de leerlingen bijbrengt.

Los het op!
Docent en initiatiefnemer van DAS, René Hoogeweij, licht toe: “Bij DAS leren onze leerlingen waar ze goed in zijn. Aan de hand van echte projecten voor bedrijven of instellingen, onderzoeken ze een probleem en komen met oplossingen. Daarbij leren ze vaardigheden als samenwerken, plannen, organiseren, presenteren en vooral probleemoplossend denken. We stimuleren onze leerlingen om vooral buiten kaders naar de oplossingen te zoeken. Ons motto daarbij is: ‘Los het op!’

Tjarda Kuyt schreef er een mooi artikel over in het Noord-Hollands Dagblad.
Zie hieronder de screenshots van het artikel.